کاربرد زبانهای اسکرپیتی در HTML

استفاده از زبانهای اسکریپتی ،گامی برای افزودن حالت محاورهای به صفحات وب و طراحی صفحات پویا است . اما واقعا" اهداف اسکریپت چیست ؟ به طور کلی ، زبانهای اسکریپتی برای اهداف و کارهای کوچکی مثل محاسبات ساده به کار می روند . کاربردهای اسکریپت عبارتند از:

ـ  ارزیابی فرمها

ـ  تزیین صفحات ، از جمله دکممه های نگهدارنده ترتیب و انیمیش

   ـ  تولید صفحات پویا

   ـ  ارتباط بین کارهای مختلف

زبانهایی که برای نوشتن به کار می روند ، زبانهای اسکریپتی نامیده می شوند .

زبانهای اسکریپتی عبارتند از جاوا اساریپت که توسط شرکت نت اسکیپ خلق شد، وی بی اسکریپت که کاربرد ویژوال بیسیک در اینترنت است وجی اسکریپت که توسط شرکت مایکروسافت برای همسازی با جاوا اسکریپت طراحی شده است .

Jscript  وجاوااسکریپت

می دانید که جاوا یک زبان شئ گر است و برای نوشتن برنامه های کاربردی و برنامه هایی برای اینترنت به کار می رود . در جاوا می توان  برنامه  هایی به نام اپلت نوشت که در محیط اینترنت اجرا می شوند . در زبان HTMLمی توان اپلت ها را به صفحات وب اضافه کرد  برنامه های جاوا پس از کامل شدن ، به بایت کد تبدیل می شوندکه به سیستم و کامپیوتر خاصی وابسته نیست . این دستورات توسط ماشین مجازی جاواکه به طور نرم افزاری ایجاد می شوداجرا می گردد. اما برنامه نویسی در جاوا برای کسانی که با ان اشنایی ندارند ، به خصوص طراحان صفحات وب ، می تواند بسیار مشکل باشد.

جاوا اسکریپت طراحی شد تا کار برنامه نویسی را اسان کند . به عنوان مثال اگر بخواهیم برنامه ای در جاوا بنویسیم که اطلاعات موجود در فرمها و پرسشنامه ها را ارزیابی کند ، کاری بس دشوار است ، اما این کارها درجاوا اعمال ابتدایی و ساده محسوب می شوند . نت اسکیپ کلاسهایی از جاوا به نام Live connect ایجاد کرد که بین جاوا وجاوا اسکریپت ارتباط برقرار می کند.  

جاوا اسکریپت از زمانی که تولید شد ، تغییرات زیادی پیدا کرده است و همه مرورگرها به یک درجه از آن را استفاده نمی کنند . نسخه های گوناگون آن عبارتند از       Javascript(نت اسکیپ 2.x)       Javascript 1,1(نت اسکیپ 3.x)

Java script  1.2 (نت اسکیپ 4.x) زبان   Jscriptدر  IE نسخه 3 ، تقریبا" معادلJavascript  1 است و از ویژگیهای Javascript 1.1 مثل جایگزینی پویای تصاویر پشتیبانی نمی کند . IE نسخه 4 از1.1 Javascript پشتیبانی می کند ولی مدل شیئ ان قدرتمندتر است . برای کسب اطلاعات راجع به جاوا اسکریپت به سایت http: //developer.netscape.com مراجعه کنید.

مایکروسافت در مقابل کاری که نت اسکیپ انجام داد، زبان JScript را ارائه کرد که تقریبا" با جاوا اسکریپت سازگار است ولی تفاوتهای ناچیزی با یکدیگر دارند .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.