نهادینه شدن موزه ها

گشوده شدن مجموعه های صنعتی به روی مردم (سده 17 و 18 م.) رنسانس وسپس  انقلاب صنعتی در انگلستان و اروپای    غربی  ( 1750- 1850میلادی ) افکار جدید و تاثیرات اساسی در زمینه های سیاسی  واقتصادی  واجتماعی در غرب پدید اورد که در پی  آن لزوم بهره مندی کلیه افراد جامعه از تمامی امتیازات و مزایای اجتماعی احساس شد.لذا در این ایام مجموعه های خصوصی با نام موزه در اختیار عموم افراد جامعه قرار گرفت. در سال  1683 م. موزه اشمولین  نخستین  موزهء ملی بر  مبنای  یک   مجموعهء خصوصی در شهر اکسفوردانگلستان گشایش یافت. در سال 1750م.در کاخ لوکزامبورگ در شهر پاریس بخشی از مجموعه سنتی در معرض بازدید مردم قرار گرفت و در نخستین سال انقلاب کبیر فرانسه موزه هنری لوور افتتاح گردید.

 سده های نوزدهم و بیستم میلادی  شاهد تحولات اساسی و بنیادی واستقبال شدید مردم از موزه هاست. از ابتدای سدهء نوزدهم به موزه و نقش سازنده آن در جوامع مختلف پی برده شد و موزه های گوناگون در نقاط مختلف جهان  فعالیت خود را آغاز نمودند . با  گسترش موزه ها لزوم به کار گرفتن کارکنان بیشترو آموزش آنان بیش از پیش احساس گردید.نظر به استقبال مردم و به جهت بهره مند کردن هرچه بیشتر انان از مزایای مختلف موزه مساعدت و همکاری  کارکنان موزه جنبه علمی به خود گرفت وآموزش به عنوان یکی از    عملکردهای موزه ها شناخته شدو فعالیت موزه ها در زمینه های مختلف هنری فرهنگی وآموزشی بیشتر وپر بارتر گردید . استقبال از  موزه ها به حدی رسید که آنها فعالیت خود را در مسیر خواستهای مردم برنامه ریزی کردندو موزه های تخصصی مانند شیشه منسوجات وقالی وابزار موسیقی وزندگی نویسندگان وهنرمندان و... نیز وارد میدان فعالیت شدند .                                                                          

پس ازجنگ جهانی دوم ( 1939- 1945م.) تحولات سیاسی اقتصادی اجتماعی فرهنگی دراروپای غربی چهره موزه هارا بکلی دگرگون کرد.موزه ها با اشراف کامل به نقش آموزشی خود در عصر ارتباطات در صدد ارائه خدمات آموزشی بیشتر و اشاعه فرهنگ در محدوده گسترده تر بر آمدند و برنامه های جدیدی را طراحی کردند .این برنامه ها کاربردی نمودن موزه ها نام گرفته است و موزه داران خود به سوی مخاطبان موزه ها پیش میروند .  وسایل ارتباط جمعی از قبیل روزنامه رادیو تلویزیون سینماو ویدئو از ابزارهای مهم این کارند. نمایشگاههای موقت و سیار  موزه اتوبوس بازدیدهای دسته جمعی و سخنرانیها با استفاده از امکانات سمعی وبصری همراه بوده در حد عالی علوم رایانه ای و اطلاع رسانی ابزارهای لازم را در  اختیار موزه داران قرار می دهد. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.