کامپیوترها اطلاعات را پذیرفته، ذخیره نموده، پردازش کرده و ارائه می دهند. آنها می توانند به تنهایی عمل کنند یا اینکه به شبکه ای ارتباطاتی وصل شوند. پیوندهای عمیقی بین کامپیوترها، که داده ها را پردازش می کنند، و سیستمهای ارتباطاتی، که داده ها را انتقال می دهند، وجود دارند.
در سالهای گذشته، مهندسین ترافیک همواره متکی به نشانه ها و علائم ثابت بوده اند. فعالیتهای حوزة ITS فرصتهای دینامیک متعددی را برای برقراری ارتباط با رانندگان خودروها پدید آورده اند. در ساده ترین شکل این نوع ارتباطات نوعی نشانة پیامی متغیر (CMS) بکار می رود که در آن تعداد محدودی از پیامها در نشانه مورد نظر بصورت سخت افزاری لحاظ شده اند. نمونه های بارزی از این نوع علائم محدود کنندة سرعت متغیر و تابلوهای نشانگر بروز تراکم ترافیکی هستند که قادر به نمایش کلماتی از قبیل سبک، سنگین و متوسط می باشند. انعطاف پذیری بیشتر با استفاده از پیام نما های متغیر (VMS) حاصل می گردد که از پیکسل های مستقل و مجزا جهت نمایش متن یا تصاویر گرافیکی سود می برند.
VMS ها را می توان به سه دستة اصلی تقسیم نمود: انعکاس دهندة نور، ساطع کنندة نور و هیبرید. نمایشگر های انعکاس دهندة نور، آنرا از منبع طبیعی بیرونی ( مانند خورشید) یا منبع مصنوعی درونی یا بیرونی ( مانند چراغهای جلویی خودرو) منعکس می نمایند. نمایشگر های ساطع کننده نیز نور خود را از روی یا پشت سطح قابل رؤیت نشانه کسب می کنند. ترکیب این دو نوع فن آوری VMS های نوع هیبرید را پدید آورده است که کیفیتهای هر دو مورد فوق الذکر را در بر دارد. موضوعات مهم در زمینة انتخاب فن آوری عبارتند از: هزینة سرمایه ها، خوانایی نشانگر، نیازمندیهای نگهداری( راحتی نگهداری) و قابلیت اطمینان پذیری.